RENUNGAN.....  

Posted by farihan in

Rahsia Orang Mukmin,,,,

Kejayaan orang mukmin berkait rapat dengan solat yang dilakukan lima kali sehari.

Terdapat pelbagai teknik dan strategi untuk kita mempertingkatkan khusyu’ dalam solat. Strategi ini terbahagikan kepada dua iaitu strategi sebelum solat, dan semasa solat.

Strategi Sebelum Solat

1. Pastikan kita betul-betul mengawali anggota badan kita khususnya mata, telinga, mulut serta anggota lain daripada melakukan maksiat di sisi Allah SWT.
2. Pastikan sumber kewangan seharian kita adalah daripada yang halal dan tayibba.
3. Pastikan pakaian yang dipakai bersih dzahir dan batin.
4. Pastikan berwudhu’ dengan sempurna.
5. Pastikan memahami makna setiap bacaan dalam solat.
6. Pastikan sudah memahami rukun yang wajib, sunat.
7. Pastikah sudah memahami perkara yang membatalkan solat.

Strategi Semasa Solat

1. Pastikan anda solat berjamaah di masjid khususnya muslimin.
2. Pastikan anda bersegera datang ke masjid.
3. Pastikan anda menjaga dan mengawal anggota badan daripada perkara yang membatalkan solat.
4. Pastikan anda menjaga hati anda dengan memberi tumpuan sepenuhnya pada solat.
5. Pastikan anda membaca bacaan dalam solat dengan ‘tartil’
6. Pastikan anda menghayati setiap bacaan dalam solat.
7. Pastikan anda mengikut imam dengan tertib

Semua ini merupakan beberapa strategi untuk mendapatkan solat yang khusyuk. Jadi kenapa saya tekankan solat yang khusyu’? Inilah merupakan rahsia kejayaan orang mukmin di atas muka bumi ini.

Bagaimana solat yang khusyu’ mendatangkan kejayaan?

Perkara pertama yang perlu kita fahami ialah apa itu khusyu’. Beberapa pandangan ulama’ muktabar telah memberikan ulasan mereka tersendiri berkaitan dengan khusyu’ ini. Antara yang biasa kita dengar ialah serendah-rendah khusyuk ialah kita mengetahui apa yang sedang kita baca dan mengetahui berapa rakaat dia sedang solat.

Khusyu’ yang lebih mudah dimengertikan ialah kita mestilah menjaga segala perkara yang membatalkan solat, menyempurnakan solat dengan sebaiknya dan hati mestilah memberi tumpuan yang sepenuhnya terhadap solat itu sendiri.

Apabila kita menjaga solat dengan baik termasuk khusyu’, maka natijahnya terkesan dalam kehidupan kita seharian. Di masa solat kita telah melatih diri kita untuk mengingati Allah SWT. Kita akan melaksanakan kewajipan dalam solat dan meninggalkan segala yang membatalkan solat.

Khusyu’ dalam solat pastinya akan membawa khusyu’ dalam kehidupan seharian. Allah SWT bukanlah Maha Melihat ketika kita berada dalam solat sahaja, bahkan Allah Maha Melihat tidak terbatas dengan waktu dan tempat.

Orang mu’min yang benar-benar beriman, maka mereka tidak akan melakukan maksiat kepada Allah SWT di masa bensendirian ataupun di dalam masyarakat. Kerana mereka khusyu’ dengan melaksanakan segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala perkara yang ditegah oleh Allah SWT sebagaimana dalam solat.

Inilah yang kita boleh sebut sebagai kejayaan. Sebenar-benar kejayaan ialah apabila kita metaati segala perintah Allah SWT dan meninggalkan segala larangan Allah SWT. Jika tersilap langkah, maka sewajibnya kita terus bertaubat kepada Allah SWT.

Di sebalik perintah Allah SWT dan laranganNya sudah tentu terkandung hikmah yang tidak mampu kita capai dengan aqal fikiran kita semata-mata. Allah SWT yang menjadikan kita, Allah SWT yang Maha Tahu tentang makhlukNya. Sesiapa yang tidak melaksanakan segala perintahnya dan membuat laranganNya maka pincanglah kehidupan, rosaklah perjalanan dan hinalah pengakhirannya.

This entry was posted on Friday, August 28, 2009 at 5:10 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment

Antara kenangan disepanjang program Latihan Amali Dakwah Muslim

18 Ogos 2009-24 ogos 2009. Semoga perjalanan program yang telah dilaksanakan

membawa seribu satu pengertian. Selamat Menyambut Bulan Ramadhan