AKTIVITI SUKAN DI FELDA TERSANG  

Posted by Anonymous in

Pelbagai aktiviti telah dirangka untuk dijayakan dalam LAD Muslim kali ini. Antaranya sukan seperti bola sepak, bola jaring, bola tampar dan tarik tali. Perlawanan permainan ini akan dilakukan di padang sekolah-sekolah yang terdapat disana ( Felda Tersang ). Perlawanan ini dapat menguji stamina pemain-pemain dan dapat mengeratkan silaturrahim sesama penduduk Felda dan mahasiswa/i.

Manakala acara sukaneka yang akan dipertandingkan pada hari yang sama ialah:

1) Bowling kelapa. Acara ini menggunakan buah kelapa dan juga botol air yang kosong.Caranya ialah botol-botol tersebut disusun seperti pin bowling, pemain akan meleretkan buah kelapa kearah botol-botol tersebut.Pemenang akan dikira berdasarkan berapa banyak botol yang jatuh.

2) Anyam ketupat. Sukaneka ini akan dimainkan oleh golongan wanita. Mereka akan membuat ketupat menggunakan reben yang berlainan warna. Pemenang akan dikira berdasarkan kreativiti masing-masing dalam menyediakan ketupat.

3) Kupas bawang. Golongan wanita juga yang akan melakukan acara ini. Mereka akan diberi masa 5 minit untuk mengupas bawang yang telah disediakan.Pemenang dikira berdasarkan jumlah dan kekemasan.

4)Lari 3 kaki. Acara ini akan dimainkan oleh golongan lelaki.Caranya berpasangan, kaki pasangan tersebut akan diikat supaya menjadi 3. Mereka akan berlari ke hujung garisan.Pemenangnya ialah siapa yang mendahului

5) Tiup gula-gula dalam tepung.Permainan ini biasa dilakukan oleh kanak-kanak.Mereka akan meniup tepung untuk mendapatkan gula-gula.Kumpulan yang menang ialah kumpulan yang banyak mengumpul gula-gula.

6) Bawa bola pingpong dengan sudu, isi air dalam botol dan masukkan getah guna straw. Permainan ini semua melibatkan kumpulan yang terbahagi kepada 2. Setiap bahagian akan berlari ke bahagian lain untuk bertukar orang sehingga kepada orang yang terakhir. Pemenang akan dikira apabila setiap kumpulan habis membuat pertukaran. Siapa cepat kumpulan tersebut menang.

Ini adalah sebahagian acara sukaneka yang akan dipertandingkan. Semua orang boleh melibatkan diri sama ada keluarga angkat, anak angkat, dan penduduk Felda. semoga acara-acara yang akan dipertandingkan ini akan berjalan dengan lancar dan jauh daripada masalah.

This entry was posted on Wednesday, August 05, 2009 at 3:06 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment

Antara kenangan disepanjang program Latihan Amali Dakwah Muslim

18 Ogos 2009-24 ogos 2009. Semoga perjalanan program yang telah dilaksanakan

membawa seribu satu pengertian. Selamat Menyambut Bulan Ramadhan